يوميات صايع

 يوميات صايع (الحلقةالثانية) 

---------------------

فى تانى يوم عدت بنت معيطه

سالتها قلت لها مالك https://www.blogger.com/blog/post/edit/8834069405676331446/4489092735204732367

البنت ردت وقالت لى عاوزة ماما 

انا قلت اهى فرصه وجت لحد عندى 

عدت واحده حلوة 

ناديت عليها وقلت لها لو سمحتى  عاوزين نودى البنت الحلوة دى لمامتها 

طلعت من الشنطه200 جنيه وقالت اكلها البنت بتصرخ شكلها جوعانه 

اللعبه دى قديمه العب يا ابنى غيرها 

ركبت عربيتها وودعت البنت ومشيت 

الست دى حلوة قوى خطفت قلبى من حلاوتها 

فضلت اقول لنفسى هروح فين بالبنت دى 

فكره اروح المطعم واطلب صاحبتى 

اكمل معاها اللعبه 

اتصلت بيها فورا 

قلت لها تتغدى معايا  وافقت مكدبتش خبر 

دخلت المطعم بسرعه 

جت صاحبتى وعجبتها البنت قوى 

الحمدلله البنت اكلت وشبعت 

قالت لى وديها عند مامتها 

الاكل حلو قوى النهارده 

سلام الان يبقى كلمنى لما تلاقى مامتها 

انا هاكون كل يوم فى المطعم ده حبيته قوى 

ياساتر الست دى بارده قوى غلبت اعمل معاها ايه  .....  


هتعرفوا هاعمل ايه معاها فى الحلقه التالته  

_______________

عباس صالحhttps://www.blogger.com/blog/post/edit/8834069405676331446/4489092735204732367

يوميات صايع (الحلقةالثانية) 
---------------------
فى تانى يوم عدت بنت معيطه
سالتها قلت لها مالك 
البنت ردت وقالت لى عاوزة ماما 
انا قلت اهى فرصه وجت لحد عندى 
عدت واحده حلوة 
ناديت عليها وقلت لها لو سمحتى  عاوزين نودى البنت الحلوة دى لمامتها 
طلعت من الشنطه200 جنيه وقالت اكلها البنت بتصرخ شكلها جوعانه 
اللعبه دى قديمه العب يا ابنى غيرها 
ركبت عربيتها وودعت البنت ومشيت 
الست دى حلوة قوى خطفت قلبى من حلاوتها 
فضلت اقول لنفسى هروح فين بالبنت دى 
فكره اروح المطعم واطلب صاحبتى 
اكمل معاها اللعبه 
اتصلت بيها فورا 
قلت لها تتغدى معايا  وافقت مكدبتش خبر 
دخلت المطعم بسرعه 
جت صاحبتى وعجبتها البنت قوى 
الحمدلله البنت اكلت وشبعت 
قالت لى وديها عند مامتها 
الاكل حلو قوى النهارده 
سلام الان يبقى كلمنى لما تلاقى مامتها 
انا هاكون كل يوم فى المطعم ده حبيته قوى 
ياساتر الست دى بارده قوى غلبت اعمل معاها ايه  .....  

هتعرفوا هاعمل ايه معاها فى الحلقه التالته  
_______________

عباس صالح

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

........( الصدمة )........ القلب إتوضى وبيصلي وإيديه على فوق يدعي لك بعد اللي حصلي من صدمة وشوق ودموعي بعد اللي وصل لي أنهارها حروق تعبانة وتعبك حصل لي في الضلع شقوق الحزن مش راضي يولي ولا قادر من غيرك أروق الدنيا مش راضية تخلي العشق يطرح ويفوق تبني في همومي وبتعلي ولا حاسة ان انا مخنوق من تعبك الروح بتولي والشمس مافيش ليها شروق سهران الليل كله وأدعي بسلامة ترجعي بهدوء أوجاعنا تملي تكون شرعي وبنحمد كل مابندوق الصبر تملي يكون فرعي والكرب حكاية مخلوق بسلامة تعالي ف صدري إرعي أوجاعك إدعي وهتروق الآهة بتمشي على لسانك بتشق القلب وبيسوء محتاج لو بسمة في بيانك يطمن قلبي المطلوق الفجر بيصرخ علشانك يبعت لك في أذانة الطوق بسلامة تعودي بأحلامك يرجع لي كل المسروق ........( شــعر )......... عبدالله السايح

ألحب ألجريء من هذا الذي يتجرا ليكون بديلا ً عني في فرحي وأحـــــزانــي ؟ يَـــا طائـَـــر ألشوق بلغها : أننـَــي ، أحبها بجنون ،،، فهي حبي ، وعالمي ،،، و كل ّ كيَــــانــي ،،، واخبرها ، أن لون ،،، الفرح في عينيها ،،، هوايتي ومقصدي ،،، وعنوانـــــــــــــي ،،، لمــــــاذا يا قلبي ؟ كلما رأيتهــــا ، أحس ،،، وكأنها اول مرة ، ترانــــَــي ،،، أرى في عينيها بريقاً ،،، وشتاء دافَََئاً ، وحكايات ،،، تروي قصص العشق ،،، من عمق ألأزمانــــــــي ،،، وشفتيها كزمردة او ياقوتة ،،، تاهت بحارها وأرتسمت ،،، على ثغر حبيبتي ،،، من عالم الأنسَانــــــي ،،، واعلمها أن البعد يعادينـــي،،، ويتحرش بخريف عمـــَري ،،، فنيرانها تأكــَـل نيـــــرانــــي ،،، أخترتها لي وطــــــناً ،،،، فحبـــها هويتـــي ، وعلمي ،،، أرضـــَي ونشيــــدي ،،، وعيناهـــا التي اعشقها ،،، ارقــــى أوطانـــــي ،،، مراكبي في الحب راسية ،،، فبلّغها أنني أنتظر أمواجها ،،، تلاطم امواج شطآنــــــي ،،، قل لها ان لا تؤاخذنــــــي ،،، أن تصرفت بحيل الصبيـــان ِ ،،، فأنا مريض حبها ،،، وعشقها ادمــــانـــي ،،، ان ترحمنـــــي من وجعي ،،، بلغت حدود الهذيـــــان ِ ،،، أيها الله الواحد الأحد ،،، سألتك ان تكون لي حبيبتي ،،، وتنهي عالم اشجانــــــَي ،،، وتلهمها وجدانا يشبه،،، في الحب وجدانـــــي ،،، بقلمي زين صالح / بيروت - لبنان

توبه.. عبدالله السايح.. زهرة القصيد